Yosemite

15 juli 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

We vervolgen ’s ochtends onze weg naar het eerste nationale park: Yosemite. De weg ernaar toe is een krommelweg berg op. Er staan borden aan de zijkant van de weg waarop staat dat het verstandig is om de airco van de auto uit te doen. Dat doen we dan ook maar braaf, maar ook met de ramen open wordt het er niet koeler op. Wanneer we bijna bij de officiële entree van het park zijn, moeten we tanken. We vinden met ons navigatiesysteem een benzinestation en beginnen met klooien. Wat moet er in die camper? Die vrouw zei dat er een sticker hangt in de camper, maar waar? Uiteindelijk tanken we op goed gelukt benzine 89 ongelood. Volgens mij was dat de goede. Op zich kan je niet zoveel fout doen, want dat er geen diesel in moet, wisten we. Na gehannes met het betalen met de creditcard gaan we verder. Weer wat geleerd. Sjonge jonge wat zuipt die camper veel. We laten bij de entree onze nationale parkpas zien die we van Ruben hebben gekregen en rijden de camping op. Er zouden hier beren zitten, dus we vragen bij de entree nog even zeker wat we moeten doen. Het valt allemaal mee. Zorg dat er niks voorin ligt en dan ben je save. We parkeren de camper. Hij staat een klein beetje scheef, maar ach.. het is te overzien. We stappen uit en meteen heeft Noud weer aandacht. Een Nederlands gezin met twee kinderen vinden Noud zooo lief. Puntje bij paaltje zitten we, zonder ook maar iets gedaan te hebben, bij de ietwat kakkerige piloot en stewardess rond de barbecue. Noud speelt lekker op het kleed en we zijn zo vrij om de barbecue van de buren te gebruiken. Een gezellige avond waarbij we mooie verhalen hebben gehoord over onder meer het toiletgebruik van Japanners in een Europees vliegtuig en de slaapcabine van piloten.

’s Ochtends worden we wakker met een blije Noud. Hij kijkt over de rand van zijn bed en lacht naar ons. Wij geven elkaar een kus en feliciteren elkaar met de verjaardag van onze zoon. We vervolgens ons ochtendritueel met een lang zal hij leven. Wat bijzonder, we vieren de verjaardag van Noud in een gebied waar geen bereik is, laat staan internet. Op zich heel relax, maar zo kan hij geen leuke appjes krijgen. Maar we hebben wel de kaart van opa en oma. Die dag luistert hij wel honderd keer naar waar is de kleine clown bombaaa, bombaaaaaa (het geluid wat uit de kaart komt). Bij gebrek aan taart krijgen we van de buren afgebakken kaneelkoekjes. Noud heeft na zijn boterham Nutella er nog wel zin in. Als meneer moe wordt rijden we verder het park in. We stoppen bij tunnel view, een machtig (maar druk met toeristen) uitzicht over de valley. We kiezen er  voor om een trail naar Sentinental dome te doen vanaf Glacier Point. Met Noud (maar ook zonder) kan je niet alle trails in het park doen. We besluiten dus om de watervallen vanaf een afstand te bekijken. Taco trekt de Deuter kidscomfort rugzak aan en we starten onze wandeling na het uitzicht op Glacier Point te hebben bekeken. Drie kilometer bergop is flink met meer dan tien kilogram op je rug. Helemaal bezweet bereiken we Sentinental Dome. Prachtig is het hier… en niet druk. We genieten van het uitzicht en dalen af naar de plek waar we de shuttle terug nemen naar onze RV. Tussentijds stoppen we voor een lunch voor Noud. Hij blijkt een worstje lekkerder te vinden dan zijn boterham. Hmmm. Zijn voorkeur voor vlees wordt hierdoor weer bestempeld. Eenmaal aangekomen bij de camper rijden we naar onze volgende overnachting: springcove campground. Het ligt net buiten Yosemite aan een meer. We hebben een plek aan het einde van de campground met meer dan genoeg hout. We barbecueën wederom, maar omdat we wat later aankwamen, zitten we in het donker. Dan heeft ook z’n charme. Na een lekker stukje verse zalm en wat groenten steken we het kampvuur aan. Wat een genot. Wat een stilte. Het voelt als de American dream (al is dat niet wat er ooit met de uitdrukking bedoeld is).

De ochtend erna starten we met het legen van onze tanks en het bijvullen van fresh water. We hadden de afgelopen dagen geen full hook up, wat betekent dat we zelfvoorzienend zijn. Dat  bijvullen van water gaat traag. Drie cola verder rijden we naar Sequoia/Kings park. We hebben ergens gelezen dat er een barriere voor onze camper zit midden in het park. Je mag namelijk niet met meer dan 22 feet de grant forrest passeren. Balen, we proberen het wel, maar na wat waarschuwingsborden bedenken we ons. We keren om en gaan het park aan de andere kant in. Helaas missen we hierdoor wel twee grote attracties: moro rock en de general sherman tree (zo’n immens grote boom). Maar zoals andere Amerika gangers wellicht kunnen beamen, moet je soms keuzes maken. Wij kiezen er voor om tijd bij onze camping te arriveren zodat we de barbecue aan kunnen steken en spaghetti voor Noud te kunnen maken. Helaas is het te warm en te droog in het gebied. Dus ook barbecueën zit er niet in. Dan maar allemaal spaghetti. En dat smaakte goed! Linda heeft zich weer laten zien als een ware keukenprinses. Al had ze slechts twee pitten. De camping zelf was wel weer genieten. Je rijdt naar je site toe, waar keurig een bordje staat met Den Boer. Eekhoorns waren er in overvloed. Noud keek zijn ogen uit. Ze waren redelijk brutaal, totdat Noud achter ze aankwam. Wat Noud ook wel door had, was dat, als je eten op de vloer gooit, de eekhoorns komen. Zo hadden we er op een gegeven moment 8, waarvan er twee ook gewoon onze tafel over liepen. De cherrytomaatjes en de speen van Noud waren toen niet meer veilig. Vervolgens liet Noud zich weer even van zijn beste kant zien en kraaide van plezier, met als resultaat dat de eekhoorns weer snel weg gingen.. :) Taco neemt een duik in de plaatselijke rivier. Noud had er ook zin in, maar de stroming was best sterk en het water te koud. Voordat Taco het water in dook kozen we een plekje uit waar je kon zwemmen. Daarvoor liepen we ergens naar beneden, maar besloten toch iets door te lopen. Een Amerikaan die zijn dagelijkse “douche” in de rivier nam, begaf zich op dezelfde route en kwam ons drie minuten nadat wij er liepen vertellen dat er een beer liep. Hij was zich te pletter geschrokken. Na de frisse duik liepen we zeer alert terug naar onze campground. Helaas hebben we geen beer mogen zien J.

1. Anke:
    18 juli 2017
    Gelukkig vond Noud de kaart weer leuk maar jullie zullen het muziekje wel genoeg gehoord hebben. Leuk verhaal weer.